mandag 8. november 2010

DEKOR PÅ SVEIPET


På noen av sveipene jeg lager setter jeg inn ett stykke med never.
Jeg har laget  en mal som jeg kan bruke flere ganger.
Never biten klipper jeg til litt større en hullet på det ytterste sveipet.
Jeg merker også av hvor neveren skal sitte på det innerste sveipet.

Neveren bør være så tynn som mulig, da det ellers kan bli vanskelig å få limet sveipet pent sammen.
Jeg tar en trekloss og legger den mot motholde på en bandpusser, legger never biten under så den stikker litt frem så jeg kan holde i den. Klemmer klossen ned mot nevra.Etter å ha pusset den ene enden snur jeg den. Slik gjør jeg til jeg har fått den rette tykkelsen, men PASS på, det er fort gjort å pusse hull i nevra.

Er nevra krøllete og stiv kan den varmes opp på ei varm kokeplate eller som jeg har gjort her, på en varm ved ovn. Da blir nevra bedre og jobbe med.
Men pass på så den ikke tar fyr.
Varmlufts pistol kan selvfølgelig også brukes, og er nok noe sikrere.

Det kommer vel ikke så godt frem på bilde, men her har jeg smurt lim på det innerste sveipet for å forhindre at limet blir presset ut på nevra. Så setter jeg neverbiten over der hvor jeg har merket og legger sveipene over hverandre.

 Her har jeg festet sveipet med to hurtig tvinger.

Sveipet må festes godt. for å få klemt sveipet godt rundt nevra, må en sette klemmene veldig tett. Her er det brukt ti tvinger.
Husk å sett klosser mellom tvinger og sveipet.

Tre sveipa fat med dekor av bjørkenever.

Ingen kommentarer: