søndag 31. januar 2010

SLEIVER

Har laget noen sleiver etter mal av en gammel sleiv.

Først lagde jeg en mal i kryssfiner. Tegnet etter malen på emne, som her er bjørk. Så ble de skåret ut på båndsag (bilde).

Så formet jeg sleivene utvendig med en Merlin tretygger påmontert Galahad slipeskive. (Den rød lille skiva på bilde.)  Ved uthulingen av skjeibladet, brukte jeg først ett kjede som heter Lancelot og deretter slipeskiva.

Deretter ble de pusset med Kirjes luftpusseruller, og håndpusset  de to siste korningene med K320 og K400.
(Les mer om maskinene jeg har brukt her).


På skaftet lagde jeg en liten dekor av kolrosing. Det vil si at man enten skjærer med en spesiell kniv inn i treet, eller man kan ta, som jeg har gjort her, treskjærings jern og trykke eggen ned i treet. Deretter bruker man en blanding av raspet bark og olje som blir presset ned i merket etter jernet.



Så ble de satt inn med olje.
Og slik ble de.

Ingen kommentarer: